Bankvrij financieren voor het MKB

Kansrijke ideeën

Laat je geld renderen met rentes vanaf 4% per jaar.

Crowdfunding in de retail een steengoed marketinginstrument!

Het zijn uitdagende tijden voor retailers. Online verkopen stijgen en offline is het moeilijk om klanten te verleiden om naar de winkel te komen. Komende weken zijn in de retail belangrijke weken. De sale is bij de meeste retailers achter de rug en de nieuwe collecties liggen weer in de winkel. Maar komt de klant weer naar de winkel of bestelt  hij of zij de winterjas liever online? De seizoenspatronen geven bij retailers in de kleding druk op de liquiditeit. In het voorjaar maar ook in de herfstperiode vinden de uitleveringen plaats van de nieuwe collecties. Winkels zien er weer fraai uit vol met alle nieuw gepresenteerde modellen. De eerste facturen komen binnen terwijl het merendeel van de klanten nog moet komen om zijn of haar bestelling te doen. Om de betalingskortingen, welke worden aangeboden door leveranciers, toch te kunnen benutten is een snelle betaling gunstig. 2% betalingskorting kan op een totale seizoens inkoop toch al snel een materieel voordeel opleveren. Er is een duidelijk spanningsveld tussen inkomsten en uitgaven.

Veel retailers hebben het zwaar. De laatste jaren is de consumentenbesteding gedaald en is de online groei doorgezet. Twee oorzaken van sterk teruglopende omzetten in de winkels. Om de klant toch in de winkel te krijgen wordt er ingezet op ‘beleving’. Dit betekent dat er investeringen moeten worden gedaan om een winkel aantrekkelijker te maken voor de klant. Investeringen in grote lcd schermen, verbouwingen en fun elementen zijn de afgelopen jaren doorgevoerd om in te blijven spelen op de veranderende klantbehoefte. Maar komt een klant daarvoor naar de winkel?

Een klant komt naar een winkel omdat hij of zij het fijn vindt om te winkelen. Omdat er service wordt verleend of omdat er een leuke actie is bij de betreffende winkelier. Het bereiken van je klant met de juiste boodschap dat is in de huidige tijd enorm belangrijk.

Winkeliers zullen zichtbaar moeten zijn. Een goeie website, een digitaal klantenbestand waarop kan worden gemaild. Sociale media als facebook en twitter om bereik te creëren en een fanbase opbouwen zijn zaken die daar aan kunnen bijdragen.


Juist die klant komt bij een leuke actie of een nieuwe collectie naar de winkel. Crowdfunding is een manier om klanten te bereiken. De klant die al fan is van je winkel maar het zorgt ook voor nieuwe klanten.

Crowdfunding kan prima worden ingezet om je klant extra te belonen en tegelijkertijd de financiering van de voorraad te bewerkstelligen. Maak van je financiering een marketingactie. Betrek jouw loyale klant bij je campagne. Klanten die helpen je financiering te bewerkstelligen worden beloond met extra korting, leuke incentives. Maak van je trouwe klant een VIP. Je kunt crowdfunding inzetten waardoor je een grote groep klanten kan bereiken. Investeren in jouw bedrijf kan al vanaf € 100,-. Klanten die  mee financieren krijgen nog meer binding met je winkel, ze zijn loyaal en toegewijd en blijven je winkel bezoeken.

Een goed voorbeeld van een geslaagde crowdfundig campagne is Mr. Smith. Een retailer uit Hulst die voor de verbouwing en uitbreiding van de voorraad een crowdfunding campagne is gestart op https://www.kapitaalopmaat.nl/Project/Informatie/1041

Door bestaande klanten te informeren over de uitbreidingsplannen, op sociale media promotie te maken voor de gerelateerde actie maar ook door offline publiciteit te zoeken is er in 30 dagen tijd €70.000 euro gefinancierd. Een groot succes voor de betreffende retailer. Naast de financiering heeft Mr.Smith ook haar klantenbestand uitgebreid. Aan de crowdfunding campagne zat een mooie incentive/kortingsactie gekoppeld die ertoe heeft geleid dat ze haar klantenkring heeft kunnen uitbreiden.

Een fraaie combinatie van marketing en financiering. Andersom is ook mogelijk. Een online winkelier die offline pop-up store opent. Zomerzoen! Een detailhandelaar in kindermeubels heeft een online bereik van 90.000 facebook likes! Een enorm bereik op de sociale media. Hier komt nagenoeg alle omzet uit voort. Zomerzoen opent pop-up stores met als doel online en offline te combineren. Een groot succes want de omzetcijfers groeien stevig door. Zomerzoen draaide een succesvolle crowdfunding campagne en zag haar financieringsbehoefte van € 35.000,- binnen vier dagen gefinancierd worden. Zie: https://www.kapitaalopmaat.nl/Project/Informatie/1052

Wil je meer informatie over een bedrijfsmatige crowdfinancing? Neem contact op met info@kapitaalopmaat.nl

Heb je vragen?
Wij helpen je graag! 015 760 00 19
Nieuwsbrief

Blijf up-to-date van de laatste projecten en ontwikkelingen rondom crowdfunding!