Bankvrij financieren voor het MKB

de Lollipop

Overname van het landelijk bekende Café de Lollipop in Tilburg.

de Lollipop
plus 1 Delen
100% Gefinancierd! Met dank aan 47 investeerders!
Café de Lollipop is het bekendste gaycafé van Tilburg en omstreken en bestaat reeds 15 jaar. Doordat Roze Maandag tijdens de Tilburgse Kermis, het bekendste en tevens grootste gayevent van Nederland, pal voor de deur wordt georganiseerd heeft de locatie een landelijke bekendheid verworven.
 
Waarom investeren in dit unieke project?
Lees onze motieven, de achtergrond en onze ideeën en het zal duidelijk zijn dat dit een unieke kans is om deel te nemen aan een concept als dit.
 
Onze motieven
Op 31 december 2014 werd het nieuws bekend dat Café de Lollipop in Tilburg haar deuren zou sluiten. Het bekendste gaycafé en tevens icoon van Tilburg zou na 15 jaar ophouden te bestaan. De voormalig eigenaren konden de lasten van de leningen helaas niet meer dragen. Voor de gehele stad blijft er dan slechts één klein gaycafé over. Dit is een mooi moment om de eigen droom alsnog te verwezenlijken én de Tilburgse gayscene niet in de kou te laten staan.
 
Daarnaast spelen er ook een emotionele motieven mee. Café de Lollipop is het café waar we elkaar jaren geleden hebben leren kennen. Onze stamkroeg waar we heel veel fijne uren hebben doorgemaakt. De plaats die voor ons zo belangrijk is mag niet verloren gaan.
 
Achtergrond
Tilburg is een grote stad (nummer 6 van Nederland). Door de vele studenten op de gerenommeerde opleidingen zoals de dansacademie en de rockacademie heeft Tilburg een uitgesproken grote gayscene. Deze scene staat bekend als hip en trendy, maar ook om het uitgaanspatroon.
 
Echter zijn de laatste jaren door omstandigheden steeds meer horecalocaties in de Tilburgse gayscene gesloten. Café de Popcorn welke slechts een paar deuren verderop zat moest noodgedwongen wegens de gezondheid van de ondernemers de deuren sluiten, waardoor alleen Café de Lollipop en het veel kleinere Café Peanuts zijn overgebleven. Waar de Lollipop direct in het uitgaanscentrum gelegen is, ligt laatstgenoemde hier net buiten. De locaties in de directe omgeving zijn voornamelijk reguliere horeca, zoals de Apres Skihut, een eetcafé, Irish pub en een Nederlandstalig café.
 
Het is heel belangrijk dat de open minded gayhoreca stand houdt. De acceptatie van homoseksuelen laat na al die jaren nog steeds te wensen over. In de reguliere horeca worden homoseksuelen helaas nog steeds niet altijd geaccepteerd. Steeds vaker ondervinden homoseksuelen discriminatie en/of agressie in de reguliere uitgaanshoreca. Café de Lollipop is een gaycafé, maar is wel open voor heteropubliek. Homoseksuelen kunnen hier zichzelf zijn. Dat heeft de Lollipop de laatste jaren wel bewezen.
 
De horeca heeft ook geleden onder het ingevoerde rookverbod. Zeker ook omdat relatief veel homoseksuelen roken. De huidige Lollipop heeft geen rookruimte, dus moeten bezoekers buiten staan. Omdat er in Café Peanuts wel gerookt mocht worden (bedrijf viel onder de uitzonderingsbepaling), bleven klanten tijdens natte of koude dagen weg of gingen naar Café Peanuts. Nu de uitzondering op het rookverbod is komen te vervallen is ook deze concurrentiepositie komen te vervallen. Daarnaast willen we, indien realiseerbaar, een gedeelte van de bovenwoning, die niet langer als zodanig in gebruik is, gaan inrichten als rookruimte. Op deze manier houden we de klanten ook binnen.
 
Een erg belangrijk evenement in Tilburg is de jaarlijks terugkerende kermis. De grootste van de Benelux, met op maandag de in heel Nederland en België bekende Roze Maandag. Op dit grootste gayevent in Nederland komen ieder jaar weer zo’n 375.000 bezoekers af. Talloze organisaties zijn die dag op de kermis aanwezig en Café de Lollipop is al jaren hét middelpunt van Roze Maandag met duizenden bezoekers voor de deur.
 
Maar ook andere belangrijke evenementen, zoals carnaval, Meimarkt, Koningsdag, etc. worden direct voor de deur van het café georganiseerd wat zorgt voor veel hogere omzetten. Net als in 2014 wordt ook in 2015 het festival van het levenslied weer pal voor de Lollipop georganiseerd wat een extra omzet van tienduizenden euro’s in één weekend oplevert.
 
Het concept
Wat willen we gaan exploiteren: het enige gaycafé in het directe centrum van Tilburg met terugkerende evenementen en speciale acties via social media.
 
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat maakt ons dan nu zo onderscheidend van de andere cafés?
De Lollipop is de Lollipop. Zo is er geen tweede. Vraag iedere willekeurige homoman of lesbiënne wat de Lollipop is en iedereen geeft hetzelfde antwoord: ‘je moet er zijn geweest. De sfeer, de muziek, de geweldige feesten en natuurlijk moet je jezelf laten zien op Roze Maandag’.
 
Een horecabedrijf waar iedereen het naar zijn zin heeft, want het maakt niet uit of je oud of jong bent, of je hetero of homo bent, je voelt je altijd welkom. Een horecabedrijf waar in 15 jaar bestaan nog nooit een gevecht is geweest en waar honderden relaties tussen mannen of vrouwen zijn ontstaan.
 
Maar onderscheidend zijn gebeurd niet vanzelf. Je moet investeren in je klanten. Uitgaan moet niet gewoon zijn, want dat kan overal. Je moet ze vermaken en dat kan door allerlei thema’s te organiseren. Want waar loop je nou de allermooiste professionele dragqueens tegen het lijf? Uiteraard bij de Lollipop!

Maar wat kan bijvoorbeeld nog meer:
Lollipop Next Topmodel male/female (5 weken lang)
Officiële Miss Travestie Holland voorverkiezingen (4 weken lang)
Chique XL (spectaculair feest met betaalde toegang en unieke DJ’s)
Beachparty
Pure Dutch
Mystery night met male and female acts
 
Dit is een greep van de vele speciale evenementen die in het verleden al eens werden georganiseerd, heel goed zijn ontvangen, maar inmiddels door allerlei omstandigheden aan de kant zijn geschoven. Uit navraag bij klanten blijkt dat men dit soort themafeesten mist.
 
Door deze evenementen ook op donderdagen en vrijdagen te organiseren in plaats van de toch altijd al drukke zaterdagen, worden er juist op deze dagen meer klanten aangetrokken. Aan de zaterdagen hoeft niets gewijzigd te worden. Vaak is het dan al vol = vol. De winst is echt te halen op bijvoorbeeld de vrijdagen. Met onze ideeën kunnen we met relatief lage kosten een flinke omzetverhoging realiseren.

Daarnaast wil de Lollipop zich ook gaan profileren als feestlocatie waar men een (bedrijfs)feest kan organiseren. Momenteel zijn er al 2 aanvragen voor een dergelijk feest.
 
De doelgroep
De doelgroep waar we ons op zullen richten is heel specifiek en uniek in zijn soort, namelijk de gay en gayminded klanten. Op dit moment bestaat het bezoekend publiek voor ongeveer 60% uit gay en 40% uit hetero publiek. Bezoekers zijn er in de leeftijden van 18 tot 70 jaar. Gezien de grote vaste klantenkring willen we daar ook niets aan veranderen. Er is al heel veel reguliere horeca in Tilburg. Als gaycafé zijn we daarin onderscheidend van de rest.

Café Peanuts richt zich voornamelijk op de 30+ klanten en is dus geen directe concurrentie. Nu de Lollipop gesloten is gaan de vaste klanten zwerven. Men gaat noodgedwongen met taxi of NS-nachtnet naar Breda of Eindhoven.
 
Plaats
Het huidige Café de Lollipop zal worden voortgezet, inclusief inventaris. Het is reeds een gevestigde naam. Het interieur wordt opgeknapt en van mooie nieuwe kleuren voorzien. De bovenwoning zal worden verhuurd. Hiervoor hebben zich al kandidaat huurders gemeld.

Promotie
Promotie heeft de Lollipop niet nodig. Het is erg bekend in de Nederlandse gayscene vanwege Roze Maandag etc. Maar er zit een groeiende markt in Social Media die nu onvoldoende wordt aangeboord. De Lollipop is momenteel niet op internet te vinden, behalve op Facebook. Sinds eind februari is de website weer online (www.delollipop.eu) en daaraan gaan we een eigen community koppelen. Zo kunnen bezoekers zelf ook foto’s, video’s, ideeën voor evenementen posten en zelfs de playlist voor het volgende weekend samenstellen. Maar ook met elkaar in gesprek gaan of op zoek gaan naar die ene leuke jongen of meisje die ze hebben gespot. Daarnaast willen we via een SMS-dienst winacties opstarten, zoals bijvoorbeeld gratis kaarten voor Chique XL, gratis drankmunten tijdens carnaval, etc. Met alleen maar een goedlopend café kom je er in 2015 niet meer. Je moet je, zeker op internet, gaan onderscheiden van de rest en dat gaan we dan ook doen!
 
Doelstellingen
Kwantiteit
De doelstelling is voldoende winst te maken voor een gedeelte van het levensonderhoud naast het salaris van Fransjan. Het café wordt niet de corebusiness voor het levensonderhoud. Fransjan heeft momenteel een baan bij de Rijksoverheid en blijft deze baan behouden naast het bedrijf. Het grootste gedeelte van het eigen levensonderhoud wordt via zijn salaris gefinancierd. Dit houdt automatisch in dat de nettowinst van het bedrijf ook niet heel hoog hoeft te zijn om te kunnen overleven. Alles wat extra binnenkomt is dus directe winst!

Kwaliteit
De kwalitatieve doelstelling is het café weer terug op de kaart te zetten en oude tijden te laten herleven. Om dat te realiseren hebben we heel veel ideeën zoals hierboven vermeld. De huidige exploitanten zijn gestopt met acties en speciale evenementen voor de bezoekers, waardoor het uitgaan ‘gewoon’ werd. Uit navraag bleek ook dat een aantal vaste klanten de laatste tijd zijn weggebleven vanwege de verkeerde muziekkeuze. Een uitgaansavond staat of valt met de muziekkeuze van de DJ. Er wordt teveel eenzijdige housemuziek gedraaid waar klanten zichtbaar op afhaken. Ons doel is om weer de Lollipop van jaren geleden te worden waar zowel jong als oud zich kan vermaken. Met de erkenning van de huidige problemen en met de vernieuwende ideeën zijn we er van overtuigd dat het een succes zal worden.
 
Financiering
Om ons concept te kunnen realiseren hebben we € 30.000,- nodig. Een gedeelte hiervan wordt gebruikt om de inventaris over te nemen en om het café op te knappen. Het overige deel is nodig als beginnend werkkapitaal. Het café ligt direct aan de Tilburgse kermis. Tijdens 10 dagen kermis wordt een omzet van rond de € 100.000,- gedraaid. Echter moeten hiervoor eerst hoge kosten worden gemaakt, zoals drankinkoop, podium, reserveren artiesten, extra buitenbar, etc. De prognoses, gebaseerd op voorgaande jaren, zijn zodanig positief dat er voldoende afloscapaciteit is.
 
Waarom wij gekozen hebben voor crowdfunding bij kapitaalopmaat.nl?
Als startende ondernemer is het lastig om kapitaal te vergaren. Crowdfunding is een nieuw en eigentijds concept.


de Lollipopde Lollipopde Lollipopde Lollipop
Investeerder Bedrag
Anonieme investeerder € 1.100
Anonieme investeerder € 2.000
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 600
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 2.500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 2.000
Anonieme investeerder € 700
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 500
Raymond Nootenboom € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 10.000

Financieringsbehoefte
Agium Finance & Control heeft de toetsing verzorgd van horeca bedrijf ‘de Lollipop’. Het reeds 15 jaar bestaande café wordt overgenomen door Jeroen Wassink en Fransjan Marijnissen. In de toetsing is zowel het ondernemersplan en de cijfermatige aspecten meegenomen in combinatie met de in eerdere jaren gerealiseerde exploitatie. Een gedegen ondernemersplan met een creatieve kijk op horeca in combinatie met een tweetal gedreven ondernemers.

Leenbedrag: € 30.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 48 maanden

Cijfermatige uitwerking
De uitkomsten van de KOM toetsing zijn bijgesloten bij het project en geven een gemiddeld risico als uitkomst. De liquiditeitsprognose en ook de uitwerking van het huidige werkkapitaal  laten voldoende ruimte om de aflossingen te kunnen voldoen gerelateerd aan de gewenste financiering. Het is echter zo dat het café een doorstart maakt en daarbij deels als starter kan worden aangemerkt. De cashflowpositie is daarbij voldoende zodat de financiële verplichtingen kunnen worden voldaan.

Risico
In combinatie met de geleverde cijfers en de gehanteerde uitgangspunten stellen we vanuit Kapitaal Op Maat vast dat dit een gemiddeld risico is voor de investeerders. 

Risico Rating
De toetsing in bijgesloten bij het project en voor investeerders inzichtelijk.

Rentabiliteit
De rentabiliteitsscore is qua uitkomst prima. In het plan maar ook in de eerdere realisatie/exploitatie zijn er goede marges geboekt.  De bijkomende rentelast van de KOM financiering past binnen marge van het verdienmodel. Daarbij komt dat er uit de exploitatie een relatief lage privé opname drukt aangezien een van de partners nog een volwaardig dienstverband heeft met een goed salaris.

Solvabiliteit
De solvabiliteit (obv de prognose) van de onderneming is met circa 57% ruim. De onderneming heeft een sterke vermogensstructuur. Dit komt mede door de inbreng van het eigen vermogen waarmee een solide basis is gecreëerd.

Liquiditeit
De liquiditeit is eveneens goed. Er is relatief weinig vreemd vermogen in het bedrijf daarbij komt dat vanuit de project omzetten veel liquiditeit beschikbaar komt. Het is een horeca bedrijf dus direct afrekenen en geen debiteurenstand.

Samenvattend:
De uitkomst van de totale beoordeling leidt gezien de zekerheden tot een gemiddeld risico met als aanvullende zekerheid de gestelde verpandingen.

Als u bent ingelogd ziet u de aanvullende financiële informatie van dit project.

Als u bent ingelogd kunt u de zekerheden zien die aan dit project zijn verbonden.

Als u bent ingelogd kunt u een reactie plaatsen die door de ondernemer wordt beantwoord.

Als u bent ingelogd en geïnvesteerd heeft in dit project kunt u de updates over dit project inzien.

100% Gefinancierd! Met dank aan 47 investeerders!
Investeringsrisico
  • A
  • A-
  • B+
  • B
  • B-
  • C+
  • C

laaghoog

Financieringsduur

48 Maanden

Rente

7,5 %

Reeds geïnvesteerd
€ 30.000 van de € 30.000
Doel van investering
Overname
Maak kennis met...
Jeroen Wassink
Jeroen  Wassink
Jeroen  Wassink

Wij, Jeroen Wassink en Fransjan Marijnissen zijn al een aantal jaar aan het denken aan een eigen horecabedrijf. Echter het is heel moeilijk om in de gevestigde horeca een nieuw bedrijf te starten. Zeker in de afgelopen crisistijd. We wilden heel graag een (gay)café waar iedereen zichzelf kan zijn, maar wat toch open minded is. Deze kans hebben we nu gekregen!

Geen project van uw keuze?

Mail mij bij nieuwe projecten.

Heb je vragen?
Wij helpen je graag! 015 760 00 19
Nieuwsbrief

Blijf up-to-date van de laatste projecten en ontwikkelingen rondom crowdfunding!