Bankvrij financieren voor het MKB

Marlijn Mode Terneuzen

Damesmodewinkel gespecialiseerd in 40+ mode zoekt werkkapitaal.

plus 1 Delen
100% Gefinancierd! Met dank aan 71 investeerders!

Marlijn Mode richt zich op dames vanaf 40+. De collectie loopt tot en met maat 50. Het assortiment bestaat uit draagbare, chique en sportieve kleding; onderscheidend door unieke ontwerpen, uitmuntende kwaliteit en elegante pasvorm. Marlijn Mode is op zoek naar € 50.000 ter versterking van het werkkapitaal. Hierdoor kan scherper worden ingekocht en kan de collectie sneller wisselen. Daarnaast kan het crediteurensaldo worden verlaagd.

Historie
Sinds 1974 zijn de eigenaren, Douwe en Marleen van der Meer, actief in de modedetailhandel. Douwe is begonnen als opvolger van zijn vader en moeder in Bont- en Modehuis Van der Meer; een modezaak waarbij goede service en klantgerichtheid centraal stond. Modehuis Van der Meer was een begrip in de wijde omgeving. In 2007 heeft Douwe van der Meer zijn winkel verkocht, maar zij hebben sindsdien niet stil gezeten. Ze hebben ervoor gekozen om actief verder te gaan.

Toen het pand Noordstaat 31, eigendom van Dopipa Terneuzen BV, vrij kwam, besloten zij een nieuwe modezaak te starten. Mode specifiek voor dames van boven de 40 jaar. Samen met medewerkster Polien Melchers hebben zij de winkel in 2013 opgebouwd en is Marlijn Mode in maart 2014 geopend.

Organisatie
Marlijn Mode is een onderdeel van Dopipa Terneuzen BV. Dit is de holding van de familie Van der Meer. Deze holding is hoofdzakelijk actief als een rustende pensioen-BV. De heer Van der Meer is de DGA en samen met mevrouw Van der Meer zijn zij de enige aandeelhouders van deze onderneming. De activiteiten van Dopipa BV bestaan uit: 

1. Het beheren van vastgoed ten behoeve van de pensioenvoorziening,
2. Sinds 2014 het exploiteren van Marlijn Mode

Douwe en Marleen van der Meer zijn gedegen ondernemers die door hun ervaring en kennis uitstekend in staat zijn om een detailhandelszaak te runnen. Douwe van der Meer is verantwoordelijk voor de algemene strategische beleidsbeslissingen en de financiële huishouding. Hij onderhoudt tevens de contacten. Marleen van der Meer is verantwoordelijk voor zowel de inkoop als verkoop. Zij het gezicht van Marlijn Mode. Samen leiden zij Polien Melchers op. Polien is de beoogde opvolgster van Marlijn Mode en is in de zaak verantwoordelijk voor de verkoop, administratie en promotie (met name sociale media). Tevens assisteert zij Marleen van der Meer bij de inkoop.

Personeel
Zowel de eigenaar, zijn echtgenote en beide vaste medewerksters staan op de loonlijst: de heer Van der Meer voor 4 uur per week, mevrouw Van der Meer voor 20 uur per week, mevrouw Melchers voor 30 uur per week en mevrouw Van de Stouwe voor 20 uur per week. Mevrouw Klaassen is 71 jaar en fungeert als invalkracht. Tevens staat zij in het hoogseizoen haar collega’s bij op zaterdag. Door haar leeftijd en met haar ervaring in de vorige zaak van Van der Meer is zij een goede aanvulling op het team. Bij de aanname van personeel is het een must, dat die persoon ervaring heeft in de mode met: het adviseren, de servicegerichtheid, dienstbaarheid en hulpvaardigheid. Dit zijn 4 harde criteria waarop iemand geselecteerd wordt.

Het bedrijfsidee
Het idee ontstond om in het pand, dat voorheen verhuurd werd, zelf weer een winkel te beginnen met kleding voor de wat oudere dame. Een niet al te grote winkel (oppervlakte van 120 m2 ), overzichtelijk ingedeeld, voorzien van zitjes voor het eventuele gezelschap en altijd verse koffie of thee met een versnapering. De paskamers zijn aangepast aan de doelgroep en zijn comfortabel ruim.

Doelgroep
In de komende tien tot vijftien jaar zal het aantal vijftigplussers aanzienlijk toenemen. Momenteel is bijna een derde van de bevolking boven de vijftig jaar. Jaarlijks komen er ongeveer honderdduizend vijftigplussers bij. In 2020 wordt hun aantal geraamd op zo’n veertig procent. Ouderen worden in de media nogal eens afgeschilderd als een probleemgroep; ze zijn eenzaam, zorgbehoeftig en beschikken slechts over een krappe portemonnee. Veel ouderen zitten er echter financieel warmpjes bij. Volgens het CBS waren er in 2013 ruim 1,1 miljoen huishoudens met een kostwinner boven de vijftig jaar met een besteedbaar jaarinkomen van meer dan dertigduizend euro. Weliswaar neemt het besteedbaar inkomen na 55 jaar iets af, maar het vermogen van senioren is veel groter dan van jongeren. Nu al bezitten kostwinners tussen de 55 en 65 gemiddeld een vermogen van € 86.500 (ter vergelijking: jongeren tussen de 25 en 35 jaar beschikken gemiddeld over 18.100 euro).

De markt
2014 eindigde voor de detailhandel in bovenkleding met een omzetdaling van 1,4% t.o.v. 2013. Dit werd mede veroorzaakt door de zachte winter. De verwachtingen voor 2015 zijn positiever: zowel de export, de investeringen van bedrijven als de particuliere consumptie laten een verwachte groei zien. Ook het aantal woning-transacties neemt verder toe met daarbij ook het vertrouwen van de consument. Kortom, alle reden om aan te nemen dat het ook in de retail weer beter zal gaan. Algemeen verwacht men een stabilisatie van het volume van jaarlijks -1% tot + 1%.

Er blijft markt voor zowel het goedkopere als voor het duurdere segment. In de mode moet daarom, veel duidelijker dan voorheen, positie worden gekozen. De klant staat daarin centraal; beleving, service, locatie, prijsstelling, personeel en presentatie moeten naadloos aansluiten bij de gekozen doelgroep. Daarbij komt ook dat het veranderende consumentengedrag andere competenties van het personeel vereist. Een groot deel van het aantal zelfstandige modezaken heeft nog altijd geen website en is hiermee ver verwijderd van de nieuwe consument. Alsnog een website bouwen of een webshop openen, is niet toereikend. Een online strategie gaat namelijk veel verder. Via de smartphone of tablet is de consument inmiddels gewend om 24 uur per dag overal te communiceren, bestellen en te betalen. M-commerce, oftewel het actief gebruikmaken van mobiele telefoons en tablets, vormt straks de nieuwe lat. Actief gebruikmaken van sociale media zoals Twitter, Facebook of Instagram, is cruciaal. Daarbij draait het vooral om interactie; eenzijdig zenden is onvoldoende. Kortom, het uitbreiden van verkoop- en communicatiekanalen is essentieel in de modebranche.

Marlijn Mode richt zich op het midden segment en durft dan ook stelling te kiezen in haar doelgroep. Een analyse is dan ook belangrijk. De doelgroep die Marlijn Mode aanspreekt heeft de volgende kenmerken: een modaal inkomen, met een gevoel voor mooie mode.

Concurrentieanalyse
Terneuzen kent een echt winkelhart. Dit ligt in het gebied: Noordstraat – Markt – Havenstraat – Nieuwstraat. In dit gebied zijn 12 modewinkels actief. Waarvan geen echte concurrenten.

Prijs & Locatie
Het assortiment behoord tot het middensegment. Hiermee richt het ondernemersechtpaar zich op de doelgroep met een meer dan modaal inkomen of pensioen. De prijzen vertalen zich in een betere kwaliteit, een uitstekende, persoonlijke service en prettige sfeer.

De winkel is gesitueerd in Terneuzen, gelegen in het midden van Zeeuws-Vlaanderen. De stad vervult een sterke regionale functie. Terneuzen telt 27.000 inwoners, binnen de stadsgrenzen en heeft 54.000 inwoners, binnen de gemeentelijke grenzen. Marlijn Mode zit op een A-locatie: in het winkelhart.

Promotie
Internet is bij alle leeftijdsgroepen populair. De groep vijftigplussers met internet en die (bijna) dagelijks op het internet surft, groeit harder dan de rest. Op dit moment heeft 71% toegang tot internet. Vijftigplussers zijn bezig met een inhaalslag: niet alleen met het gebruik van internet, maar ook het aankopen doen via internet ziet een toename.
De verwachting is dat die vijftigplus groep in de nabije toekomst zal groeien.

Marlijn Mode steekt hier op in. Zij heeft naast haar website ook een Facebookpagina en is actief op Twitter. De doelgroep wordt dan ook regelmatig via deze kanalen benaderd. Naast online marketing blijft de onderneming ook actief binnen de oudere marketingtechnieken. Regelmatig worden de klanten benaderd met een schriftelijke mailing of een kaart bij speciale gelegenheden zoals een jubileum en kerst.

Omzet
In 2013 had Dopipa Terneuzen B.V. als enige activiteit het beheren van vastgoed. De opbrengsten bestonden dan ook hoofdzakelijk uit huuropbrengsten. Deze bedroegen in 2013 € 52.091. In 2013 heeft de ondernemer een deel van zijn vastgoedobjecten verkocht. De verkoop bracht een resultaat van € 94.282. Sinds 2014, met de oprichting van Marlijn Mode, komen de opbrengsten uit twee onderdelen. De gerealiseerde omzet van Marlijn Mode is per december 2014 € 225.000,--.

De financiering
Douwe en Marleen van der Meer wensen € 50.000 te investeren ter versterking van het werkkapitaal. Hierdoor kan scherper worden ingekocht en kan de collectie sneller wisselen. Daarnaast kan het crediteurensaldo worden verlaagd. De financiering wordt dan ook als volgt ingezet: verlaging van crediteurensaldo met € 30.000,--  en versterking van het overige werkkapitaal met € 20.000,--

Waarom is er gekozen voor crowdfunding via kapitaalopmaat.nl?
Marlijn Mode kiest voor crowdfunding bij Kapitaalopmaat.nl, omdat dit in de lijn ligt van het strategisch beleid van de winkel. Voor Marlijn Mode is het zaak om zich te onderscheiden. Hierbij staat de klant centraal. Beleving, service, locatie, maar ook het actief communiceren met de klant en potentiële klant is essentieel. Op deze manier biedt Marlijn Mode nog meer binding met haar klant. Als (mede)investeerder ben u een onderdeel van het succes van Marlijn Mode. Daarnaast kunnen leveranciers en investeerders een mooi rendement halen op hun vermogen.

Een incentive
Bij investeringen tussen de € 500,- en € 1.500,- krijgt u een klantenkaart met een tegoed van € 50,-.  De investeerder kan ook kiezen voor een rondleiding voor 4 personen in Oud Terneuzen (zie www.oudterneuzen.nl) onder begeleiding van een ervaren gids en inclusief een kop koffie met gebak in een van de etablissementen aldaar.

Bij investeringen tussen de € 1.500,-- en € 2.500,-- krijgt u een klantenkaart met een tegoed van € 75,--.  U kunt ook kiezen voor een rondleiding voor 4 personen in Oud Terneuzen. U ontvangt dan tevens een dinerbon van € 75,-- te besteden bij Kamar Makan of Bistro Bonnefoi.
Bij Kamar Makan kunt u de authentieke Indische keuken proeven. Bistro Bonnefoi is een karakteristieke bistro, waar Franse gerechten worden geserveerd onder de tonen van Jacques Brel. Investeert u tussen de € 2.500,-- en € 5.000,-- Dan krijgt u een klantenkaart ter waarde van € 150,--. U kunt ook kiezen voor een rondleiding voor 6 personen in Oud Terneuzen. U ontvangt ook een dinerbon van € 150,-- te besteden bij Kamar Makan of Bistro Bonnefoi.

Marlijn Mode wordt geadviseerd door Claassen Moolenbeek & Partners te Hulst

Het verkort businessplan alsmede de samenvatting van de toetsing zijn voor investeerders inzichtelijk. Zie de tab Financieel en Zekerheden.

Voor meer informatie zie de website van Marlijn Mode http://www.marlijnmode.nl  en de Facebookpagina.

Marlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode TerneuzenMarlijn Mode Terneuzen
Investeerder Bedrag
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 400
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 2.500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 5.000
Anonieme investeerder € 100
Jan Maarten Fernig € 2.500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 2.000
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 5.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 700
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 1.000
Henk Hoenink € 500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 3.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 3.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 600
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 1.000
Andries Heidema € 800
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500

Financieringsbehoefte
Agium Finance & Control heeft de toetsing verzorgd van Marlijn Mode – Dopipa BV te Terneuzen. Marlijn Mode is een damesmodewinkel gevestigd in het winkelhart van Terneuzen. Wij hebben de resultaten 2014 en de plannen getoetst. De aannames in het Business Plan (opgesteld door Claassen, Molenbeek & Partners) en de huidige resultaten geven een reële inschatting van de potentie. De KOM financiering wordt aangevraagd ter financiering van werkkapitaal.

Leenbedrag: € 50.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 60 maanden

Cijfermatige uitwerking
Kapitaal Op Maat beschikt het ondernemingsplan, de prognoses van de resultaten en geprognotiseerde liquiditeitsbegroting plus balans.
De uitkomsten van de Agium toetsing zijn bijgesloten bij het project en geven een positieve uitkomst. De liquiditeitsprognose en ook de uitwerking van het huidige werkkapitaal laten voldoende ruimte om de aflossingen te kunnen voldoen gerelateerd aan de gewenste financiering. De cashflowpositie is daarin voldoende om de financiële verplichtingen te kunnen voldoen. De afloscapaciteit is voldoende en ook de rentelast past binnen het resultaat van Marlijn Mode.

Risico
Er wordt voldoende zekerheid gesteld voor de financiering die wordt aangevraagd. In combinatie met de geleverde cijfers en de gehanteerde uitgangspunten stellen we vanuit Kapitaal Op Maat vast dat dit een gemiddeld risico is voor investeerders.

Agium Risico Rating
De toetsing in bijgesloten bij het project en voor investeerders inzichtelijk. Ondanks het hoge risico in solvabiliteit en rentabiliteit en rentabiliteit op het eigen vermogen vinden wij dat het risico voor de financiering gemiddeld is. Dit wordt veroorzaakt door de volgende punten:
• Laag risico op current ratio
• Gemiddeld risico op quick ratio 
• Laag risico op werkkapitaal. 
• Gemiddeld risico op de kostenvoet van het vreemde vermogen. 
• Hoog risico op de rentabiliteit van het totaal vermogen. 
• Laag risico op de afloscapaciteit. 

Samenvattend:
De uitkomst van de totale beoordeling leidt gezien de zekerheden tot een gemiddeld risico. Aanvullende zekerheden als hoofdelijke aansprakelijkheid, de verpanding van de voorraad, inventaris en debiteuren leidt tot voldoende dekking van de financiering ten behoeve van de investeerders.

Als rentepercentage voor de crowdfunding lening adviseren wij een rentepercentage van 7%. Ondernemer kiest ervoor om investeerders te belonen met een rentepercentage van 8%. Dit past binnen de ruimte van de aflossingscapaciteit.

Als u bent ingelogd ziet u de aanvullende financiële informatie van dit project.

Als u bent ingelogd kunt u de zekerheden zien die aan dit project zijn verbonden.

Als u bent ingelogd kunt u een reactie plaatsen die door de ondernemer wordt beantwoord.

Als u bent ingelogd en geïnvesteerd heeft in dit project kunt u de updates over dit project inzien.

100% Gefinancierd! Met dank aan 71 investeerders!
Investeringsrisico
  • A
  • A-
  • B+
  • B
  • B-
  • C+
  • C

laaghoog

Financieringsduur

60 Maanden

Rente

8 %

Reeds geïnvesteerd
€ 50.300 van de € 50.300
Doel van investering
Financiering werkkapitaal
Maak kennis met...
Marleen en Douwe van der Meer

Na enkele jaren geen zaak te hebben gehad; kregen zij steeds meer vragen van onze vroegere klanten waarom we gestopt waren, want ze misten de winkel qua assortiment, service en klantvriendelijkheid. Deze oproep konden we niet onbeantwoord laten. We leiden nu onze beoogde opvolgster op om de winkel voort te kunnen zetten.

Geen project van uw keuze?

Mail mij bij nieuwe projecten.

Heb je vragen?
Wij helpen je graag! 015 760 00 19
Nieuwsbrief

Blijf up-to-date van de laatste projecten en ontwikkelingen rondom crowdfunding!