Bankvrij financieren voor het MKB

Kharakter BV

De kleding van KHRKTR biedt een totaaloplossing voor de werkende man die geen pak meer naar zijn werk draagt. Vijf dagen per week, from breakfast to bar!

plus 1 Delen

Met het merk KHRKTR bieden Melvin Spaargaren en Stefan Compeer een alternatief voor mannen die er voor hun werk representatief uit willen zien, maar geen pak hoeven te dragen. KHRKTR biedt mannen de kans om zich vijf dagen per week zakelijk en casual te kleden zodat omkleden om iets met vrienden te gaan eten niet meer nodig is. Na anderhalf jaar is het tijd voor een versnelling van de groei. Vanuit Duitsland en Denemarken wordt interesse getoond, de online winkel heeft de eerste tekenen van validatie gekregen waarbij verder geinvesteerd moet worden op de zichtbaarheid te vergroten, en er moet een nieuwe collectie ontwikkeld worden. Om deze stappen te kunnen zetten is Kharakter BV op zoek naar een lening van € 130.000,- gedurende 60 maanden. In ruil wordt een rente percentage van 8,5% geboden en een stijlvolle incentive.

Het Bedrijf
KHRKTR is een mannenmodelijn opgericht in 2017 door Melvin Spaargaren en Stefan Compeer. Beide mannen werken al jaren in de modebranche en hebben veel kennis en ervaring op het gebied van de productie, het in de markt zetten van modemerken en het consolideren van dat succes. Als kenners van de mannenmode branche hebben zij ook gezien hoe de manier van kleden in het bedrijfsleven in de loop der jaren veranderd is. Nu het in corporate omgevingen niet altijd meer een vereiste is om een pak aan te hebben is er een behoefte ontstaan aan kleding die representatief maar toch casual is. De ondernemers achter Kharakter BV zien hoe de moderne man van vandaag zich wil onderscheiden en een grotere behoefte heeft aan authenticiteit dan door de bestaande merken geboden wordt. Melvin en Stefan zagen ruimte in de markt en hebben na grondig onderzoek, waar uit bleek dat 89% van de werkende man niet meer in pak naar werk gaat, het merk KHRKTR gelanceerd.

KHRKTR biedt mannen een mix van kleding die als Casual Tailoring bekend staat. Deze zowel nette als casual kleding is volgens KHRKTR het antwoord op de vraag van de moderne man van vandaag. Voor de man die zich authentiek wil kleden is het belangrijk dat de kleding een weerspiegeling van zijn persoonlijkheid is en vandaar de naam “Kharakter” met KHRKTR als merknaam. Casual Tailoring is het antwoord voor mannen die geen pak hoeven dragen op de werkvloer maar er wel representatief uit moeten zien. Een ‘casual tailored’ garderobe bestaat uit kleding die kwaliteit uitstraalt en die zowel zakelijk als privé kan. Het merk KHRKTR is een one-stop- shop waar een complete garderobe samengesteld kan worden. Op dit moment wordt de kleding in meerdere winkels verkocht in Nederland en Belgie en uiteraard is er ook een complete webshop met uitstekende service en retourmogelijkheden.

Organisatie
Kharakter B.V. is eigendom van Spaargaren Management BV (40%), Compeer Management BV (40%) en Participant Management BV (20%). Op dit moment werken Melvin Spaargaren en Stefan Compeer allebei fulltime voor Kharakter en zijn er geen andere mensen in dienst. De kleding wordt geproduceerd in Italie, Portugal, en in Bandung, Indonesië. Trisco Tailored Apparel Manufactoring werkt met Australisch management, de beste Europese patroonmakers, technici en de lokale bevolking. Het personeel heeft ontzettend veel vaardigheden met betrekking tot tailoring en casual kleding en dat zie je terug in de eindresultaten.

Omzet en Groei
Op dit moment levert Kharakter BV aan winkels die in hun winkels meerdere mannenmode merken aanbieden. KHRKTR is dan 1 van de verkochte merken maar de kleding wordt op de eigen branded schappenleggers getoond en verkocht. Om meer verkooppunten te krijgen is bekendheid van het merk belangrijk en dit gebeurt online en op beurzen waar de kleding door winkels ingekocht wordt. In Belgie en Nederland ontstaat tractie, met een omzet groei van 55% op het voorgaande seizoen, heeft de eerste prioriteit, maar voor verdere schaal is Duitsland de volgende stap en om hier voet aan de grond te krijgen moeten er beurzen bezocht worden. 

Online is ontzettend belangrijk voor de omzet van Kharakter en ook hier is een grotere bekendheid van het merk nodig om naar de gewenste schaal door te groeien. Dit gebeurt al via sociale media maar dit zou nog intensiever en effectiever door middel van targeting gedaan kunnen worden.
Naast de verkoop van de eigen collecties worden ook synergiën met een ander merk in Australië gerealiseerd door bepaalde stoffen en productie te delen, waardoor KHRKTR de productie aantallen kan verhogen en in staat is een marge verbetering te realiseren. Alles staat met schaal.

Financieringsbehoefte
Bij de start van KHRKTR is een plan opgesteld voor de groei van de komende drie jaar.  Om dit plan te realiseren is allereerst de vergroting van de bekendheid van het merk noodzakelijk. Daarnaast is de uitrol naar Duitsland en Denemarken de logische volgende stap om schaal te realiseren en tenslotte moet er een nieuwe collectie ontwikkeld worden. Om deze stappen te kunnen zetten is er een totale financieringsbehoefte van € 300.000,- op basis van het worst case scenario. Voor deze eerste ronde via Kapitaal Op Maat is Kharakter BV op zoek naar € 130.000,- met een ondergrens van €100.000,- . In ruil biedt Kharakter de investeerders een rente percentage aan van 8.5% en een leuke incentive. Daarbij is er een LOI van een 2e particuliere investeerder voor een deel van de totale financieringsbehoefte.

Waarom crowdfunding via Kapitaal Op Maat?
Voor ons is alle bekendheid die wij kunnen genereren voor ons kledingmerk KHRKTR meegenomen en daarom kiezen wij voor deze vorm van financiering. We denken dat er in het investeerdersnetwerk van Kapitaal Op Maat ook veel mannen zijn voor wie onze collectie interessant is. Uiteraard beantwoorden we graag al uw vragen en danken u voor uw interesse in ons project.  

 

 

 

 

Kharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BVKharakter BV
Investeerder Bedrag Datum
Cornelis Jan Groeneveld € 100 20 juli
Anonieme investeerder € 100 17 juli
Anonieme investeerder € 1.000 17 juli
Anonieme investeerder € 100 16 juli
Hans Duiker € 100 16 juli
Gert Roseboom € 100 16 juli
Anonieme investeerder € 1.000 16 juli
Claudia Haug € 300 16 juli
Anonieme investeerder € 100 15 juli
Jaap Ruiter € 1.000 14 juli
Anonieme investeerder € 100 14 juli
Anonieme investeerder € 100 14 juli
Anonieme investeerder € 500 14 juli
Anonieme investeerder € 100 14 juli
G.J. van Rooijen € 300 14 juli
Anonieme investeerder € 200 14 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 1.000 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 600 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 1.000 13 juli
Jozef 't Hoen € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 300 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
P.C. Schuller € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Dries Denys € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 300 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Willy Scheper € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 2.000 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 500 13 juli
Anonieme investeerder € 200 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli
Anonieme investeerder € 1.000 13 juli
Anonieme investeerder € 100 13 juli

Finstage BV heeft de toetsing verzorgd van Kharakter B.V. in opdracht van Kapitaal Op Maat BV. De inhoud is bestemd voor (potentiële) investeerders van Kapitaal Op Maat. De informatie wordt vertrouwelijk beschikbaar gesteld en mag op geen enkele wijze worden gedeeld.

Financieringsbehoefte;
De totale financieringsbehoefte bestaat uit €300.000 voor de komende 3 jaar. De ondernemers investeren bij de oprichting in 2017 al €350.000. De financiering van Kapitaal Op Maat bedraagt €130.000 met een ondergrens van €100.000. De looptijd is 60 maanden met een annuïtaire maandelijkse aflossing van €2.667,15. De rente is 8.5% gedurende de looptijd.

Eind 2018 heeft de onderneming een negatief eigen vermogen van -€373.265. Het lang vreemd vermogen bestaat uit een lening van een participant en uit een financiering van Kapitaal Op Maat.

Conclusie;
De financiering van €130.000 maakt onderdeel uit van een totale investering van €300.000. Met de benodigde financiering gaat de ondernemer Kharakter verder op de markt brengen. Inkomsten om de financiering af te lossen komen uit de verkoop van casual kleding voor mannen. Online en via geselecteerde dealers.

Uit het risicomodel komt een hoge risico inschatting. De ondernemers hebben bij de oprichting  veel eigen vermogen ingebracht. Als secundaire zekerheden wordt verpanding voorraden en debiteuren vastgelegd. Daarnaast moet aangetekend worden dat de ondernemingservaring en de trackrecord van de onderneming beperkt is. Samenvattend classificeert Finstage deze aanvraag als een hoog risico met beperkt dekkende zekerheden voor de investeerders (toelichting Risicoklassen).

Geaccepteerde Financieringsvoorwaardes vanuit de toetsing;
Achterstelling lening participant t.o.v. crowdfund investeerders
Vrijgave verpanding voorraad en debiteuren door participant
Alle entiteiten meetekenen (Holding, werkmaatschappij, IP maatschappij)
Overlijdensrisicoverzekering beide ondernemers ten gunste van Kapitaal op Maat stichting zekerheden
Hoofdelijke aansprakelijkheid is sterk aangeraden, maar niet gehonoreerd door ondernemers

Kapitaal Op Maat heeft het project "KharakterBV" ingedeeld in de sector/branche 'Detailhandel'

Investeerders die zijn ingelogd kunnen het volledige rapport van de toetsing raadplegen.

Als u bent ingelogd ziet u de aanvullende financiële informatie van dit project.

Als u bent ingelogd kunt u de zekerheden zien die aan dit project zijn verbonden.

Als u bent ingelogd kunt u een reactie plaatsen die door de ondernemer wordt beantwoord.

Als u bent ingelogd en geïnvesteerd heeft in dit project kunt u de updates over dit project inzien.

Investeringsrisico
  • B
  • B-
  • BB+
  • CC
  • C+
  • C
  • BB-

laaghoog

Financieringsduur

60 Maanden

Rente

8,5 %

Reeds geïnvesteerd
€ 19.800 van de € 130.000
Doel van investering
Financiering werkkapitaal
Maak kennis met...
Melvin Spaargaren
Melvin   Spaargaren
Melvin   Spaargaren

Melvin Spaargaren; 38 jaar en wonend in Amstelveen met mijn vrouw en zoon. Op vrij jonge leeftijd (17 jaar) ben ik ooit gestart als verkoper in een schoenenwinkel in Amsterdam en 2 jaar later werkte ik parttime bij Tommy Hilfiger in Amsterdam op het hoofdkantoor, naast mijn studie Finance & Management (BBA). Na een avontuur bij Michael Kors in New York, ben ik na mijn studie bij Harrods in London gaan werken. Hier ben ik gestart op de verkoopvloer en ben vervolgens als account manager aan de slag gegaan bij McGregor. Hier heb ik 7 jaar in verschillende functies gewerkt en ben uiteindelijk vetrokken als Algemeen verantwoordelijke voor de Retail divisie (90+winkels). Na McGregor ben ik aan de slag gegaan als Algemeen directeur voor Pandora in Nederland (juwelenbedrijf) met 150 Wholesale klanten en 30 eigen winkels. Na 3 jaar werd ik binnen Pandora ook verantwoordelijk voor de Benelux markt met meer dan 300 Wholesale klanten en 60+ eigen winkels. Ik heb altijd de droom gehad om mijn eigen merk te starten en deze droom is realiteit geworden in maart 2017, samen met mijn compagnon Stefan Compeer. Stefan en ik hebben elkaar 12 jaar geleden ontmoet bij McGregor. Hij aan de product & design kant en ikzelf aan de commerciële kant. Hierin werd al snel duidelijk dat we allebei dezelfde droom ambieerden en ook uit hetzelfde DNA bestonden met een hoge mate van ambitie en gedrevenheid.

Stefan Compeer: 37 jaar en wonend in Antwerpen-Berchem met mijn vrouw en 2 kinderen. Na mijn studie Technische Commerciële Confectiekunde, aan de Hogeschool van Amsterdam, ben ik gestart bij sportswear bedrijven O’Neill en vervolgens Nike. Ik heb hier een leerzame start gehad en een goede product kennis opgebouwd, maar merkte dat mijn hart bij het confectie/ formele lag, omdat ik naast mijn studie jarenlang bij Suitsupply had gewerkt. Ik ben daarom aan de slag gegaan bij McGregor, waar ik me in de 5 jaar dat ik daar werkzaam ben geweest heb kunnen ontwikkelen tot product en marketing verantwoordelijke voor McGregor Distinction, de Smart-Casual lijn van het merk. Vervolgens ben ik een kleine 5 jaar eindverantwoordelijk geweest bij Van Gils voor het Product & Design stuk en samen met ons compacte Management Team, het merk strategisch weer heb weten te laden en te distribueren. Na een korte uitstap bij Suitsupply in New York, ben ik mijn consultancy bedrijf Essentialprjcts gestart, waaruit ik projecten voor Mango Man (Barcelona, Spanje), Cambridge Clothing (Australië & Nieuw-Zeeland) en McGregor heb gedaan. Vanuit de 15 jaar ervaring aan de design, product ontwikkeling en sourcing, heb ik de basis kunnen leggen om onze droom waar te maken. De relaties op sourcing en “the do’s & don’ts” in collectie gebruiken wij nu dagelijks met ons eigen merk. Ik ben trots om dit samen met Melvin Spaargaren te kunnen doen, omdat wij duidelijk complementair zijn en elkaar aanvullen waar nodig.

Incentive

De incentive voorwaarden voor de investeerder van KOM zal als volgt zijn:

Staffel investering:
Bij een instap bedrag vanaf € 100,-  10% korting op de gehele collectie geduurde het hele jaar
Bij een instap bedrag hoger dan € 1000,-  15% korting op de gehele collectie geduurde het hele jaar
Bij een instap bedrag hoger dan € 2000,-  25% korting op de gehele collectie geduurde het hele jaar
Bij een instap bedrag hoger dan 3000 euro 35% korting op de gehele collectie geduurde het hele jaar

Looptijd van dit aanbod is zo lang de lening loopt en nog niet is afgelost bij KOM
Maximaal aankoop bedrag van € 2500,- per jaar met gegeven korting

Geen project van uw keuze?

Mail mij bij nieuwe projecten.

Heb je vragen?
Wij helpen je graag! 015 760 00 19
Nieuwsbrief

Blijf up-to-date van de laatste projecten en ontwikkelingen rondom crowdfunding!