Bankvrij financieren voor het MKB

De spits Veronica

We zoeken hulp bij de financiering van een binnenvaartschip dat speciaal ontworpen is om lading te vervoeren via de sluizen en kanalen van Frankrijk

De spits Veronica
plus 1 Delen
100% Gefinancierd! Met dank aan 91 investeerders!

Wij zijn Roeland en Veronica, vennoten van VOF Haddock. Wij hebben lange tijd in de binnenvaart gewerkt en willen weer een eigen schip kopen. Wij hebben vroeger samen op een Spits gevaren en zijn daarmee gestopt toen de kinderen naar school gingen. Een Spits is een binnenvaartschip dat speciaal ontworpen is voor de Franse kanalen en sluizen. De tijd op onze Spits was een van de mooiste van ons leven en het moment is gekomen om weer samen op ons eigen schip te gaan werken en varen. Ons oog is op de Spits de 'Leughenaer' gevallen. Voor de aankoop en opstart zijn we nog op zoek naar een lening van € 60.000,-. We bieden de investeerders van Kapitaal Op Maat een rentepercentage aan van 6,5% gedurende 6 jaar.

Het Bedrijf
Roeland is een ervaren schipper die een groot deel van zijn loopbaan in de binnenvaart heeft gewerkt. Wij hebben ook een periode samen gevaren. Nu de kinderen het huis uit zijn begint het weer te kriebelen en zien wij genoeg mogelijkheden en kansen om van onze droom een zakelijk succes te maken. We hebben lang over deze stap nagedacht en een uitgebreid plan van aanpak gemaakt. Het uitgangspunt is dat we weer een eigen schip willen kopen waar we met zijn tweeën zonder personeel op kunnen werken en varen. Vroeger exploiteerden wij een eigen Spits en dat is ons uitstekend bevallen. We zijn op zoek gegaan naar een soortgelijk schip en hebben ondertussen een mooi exemplaar gevonden. Het gaat om de ‘Leughenaer’, een 39 meter lange Spits uit 1959, gebouwd in Estevelle, Frankrijk. Na de aankoop zullen wij het schip de ‘Veronica’ gaan noemen.
Waarom kiezen wij weer voor de Spits?
De Spits is met zijn afmetingen van 39 x 5 meter en ca. 370 ton laadvermogen het kleinste gangbare type binnenschip. De Spits is ontworpen voor de Franse kanaalafmetingen maar is op alle Europese waterwegen inzetbaar. Spitsen worden niet meer nieuw gebouwd. Er is daarom genoeg werk voor dit scheepstype met zijn enorm en afwisselend vaargebied. Op de Franse kanalen is afladen (de volle tonnage meenemen) vanwege de diepgang nooit mogelijk. De hoeveelheid tonnen die kunnen worden meegenomen op kanaaldiepte is daarom heel belangrijk. Het schip dat wij willen kopen en exploiteren kan op die diepte, vergeleken met veel andere spitsen veel tonnen laden en heeft ook nog een grote inhoud, zodat van lichte goederen zoals Koolzaad veel kan worden meegenomen. De Veronica wordt voortbewogen door een relatief jonge 409 pk Scania D1 12'' motor. Er is in 2008 een Radio Holland RHSR 2005RC TFT kleuren radar geïnstalleerd en het schip beschikt over een moderne Radio Zeeland Sygma 500 combi piloot / bochtaanwijzer / roerstandaanwijzer. Dit is uitstekende navigatie apparatuur die zelfs op nieuwbouwschepen als geavanceerd wordt gezien. De technische afwerking in de machinekamer is ook helemaal van deze tijd. Voor een Spits is dat niet altijd vanzelfsprekend en dit maakt de 'Leughenaer' voor ons een erg aantrekkelijke keuze. 
Voordat wij overgaan tot de definitieve aankoop van de 'Leughenaer' wordt het schip op een scheepswerf uit het water gehaald, zodat ook het onderwaterschip uitvoerig gecontroleerd kan worden. Voor investeerders is belangrijk om te weten dat wij afgesproken hebben dat we bij reparaties boven de € 5000,- mogelijk niet tot aankoop over zullen gaan. Dit hebben wij als ontbindende voorwaarde op de aankoop opgenomen. Uiteraard zullen wij erg transparant zijn over deze ontwikkelingen richting Kapitaal Op Maat.
 
De organisatie
Voor de exploitatie van het binnenvaartschip de Veronica hebben wij de VOF Haddock opgericht. Wij, Roeland van Basten Batenburg en Veronica van Basten Batenburg – van Elsen zijn de enige vennoten. De administratie wordt gedaan door Schipper Accountants, een bedrijf met veel ervaring in de scheepvaart. 

Omzet 
Het schip is vaarklaar en beschikt over alle certificaten, vergunningen, gasolie en navigatie apparatuur. We kunnen het laatste kwartaal van 2016 van start gaan en hebben al contact met een van de grotere opdrachtgevers (bevrachters) in de spitsenvaart, het samenwerkingsverband ELV. De eigenaar van de 'Leughenaer' heeft ook in opdracht van het ELV gewerkt, dus het schip is al bekend bij deze grote opdrachtgever. Op basis van cijfers samengesteld door het ELV komen we op de verwachting van een Bruto vrachtopbrengst van € 90.000,- per jaar. De Europese Logistieke Vervoerderscoöperatie ( ELV) is een samenwerkingsverband van Belgische, Duitse, Franse en Nederlandse binnenvaartondernemingen en geldt als een van de grote spelers in deze markt.

Financieringsbehoefte 
Om het schip te kunnen kopen en goed van start te kunnen gaan zijn wij op zoek naar € 75.000,- voor de aankoop van het schip en  € 13.000,- voor de overige opstartkosten. Omdat wij zelf ook € 30.000,- inleggen vragen wij de investeerders van Kapitaal Op Maat een lening van € 60.000,-.
We bieden de investeerders 6,5 % rente gedurende 6 jaar.  

Waarom Crowdfunding via Kapitaal Op Maat? 
We kenden crowdfunding van horen zeggen en onze financieel adviseur wees ons op de mogelijkheid voor de financiering van de aankoop en opstart van de Veronica. We denken dat we een solide verhaal hebben en bieden genoeg zekerheden voor de investeerders. We vinden het geweldig dat vele mensen samen onze droom mogelijk maken! Op een of andere manier maakt dit het nog specialer!


U kunt onze belevenissen volgen en virtueel met ons meevaren via ons blog: http://www.msveronica.eu

De spits VeronicaDe spits VeronicaDe spits VeronicaDe spits VeronicaDe spits VeronicaDe spits VeronicaDe spits Veronica
Investeerder Bedrag
Ruud Peters € 500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 2.500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Sonja van Waes € 2.500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 2.000
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 5.000
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 400
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Jan Maarten Fernig € 500
Thomas Onnink € 600
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 700
Anonieme investeerder € 2.000
J.C. de Bruin € 300
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 2.500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 2.000
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 3.000
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 1.000
Anonieme investeerder € 700
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 600
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 400
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 400
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 2.500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 4.000
Anonieme investeerder € 200
Jan Janssen € 200
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 2.500
Anonieme investeerder € 500
Anonieme investeerder € 300
Anonieme investeerder € 200
Anonieme investeerder € 600
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 100
Anonieme investeerder € 200

Roeland van Basten Batenburg en Veronica van Basten Batenburg – van Elsen zijn de vennoten van VOF Haddock.

De vennoten hebben jarenlange ervaring in de binnenvaart. Ze zijn er tussenuit geweest in verband met de kinderen. Maar aangezien de binnenvaart blijft trekken zouden ze graag een schip aanschaffen en weer gaan varen.

Het nieuw aan te schaffen schip wat ze op het oog hebben, kost 75k. Overige opstartkosten zijn 13k. Het schip betreft een spits, deze schepen worden niet meer nieuw gebouwd. Het schip zal Veronica gaan heten.

Financiering
De gevraagde financiering is bedoeld voor de aanschaf van het schip. De schuld aan Kapitaal op Maat wordt in 6 jaar afgelost.

Bedrag lening: € 60.000

Rentepercentage: 6,5%

Looptijd: 72 maanden

De totale investeringsbegroting bedraagt bijna 90K, de eigen inbreng van de vennoten is 30k, zodat een lening van 60k voldoende is voor de aankoop van het schip. 

Cijfermatige uitwerking
De aanvraag van deze lening is beoordeeld op basis van de geprognotiseerde cijfers van Q4 2016 (geëxtrapoleerd naar een volledig jaar) en 2017. Deze extrapolatie is nodig om de gemiddelden vande ratio’s goed weer te kunnen geven.

Risico
In combinatie met de geleverde cijfers en de gehanteerde uitgangspunten stellen we vast dat dit project een laag risico heeft voor de investeerders. Hierbij zal een rente worden vergoed aan de investeerders van 6,5%.

Rentabiliteit
De rentabiliteit voor het eigen vermogen is 96% in 2016 en 2017, waardoor het gemiddeld een laag risico is. De verwachting is dat het eigen vermogen stijgt van 20k eind 2016 naar 46k
eind 2017.

Solvabiliteit
De solvabiliteit is met een gemiddelde van 37% over 2016-2017 een gemiddeld risico.

Aflossingscapaciteit
De afloscapaciteit is met 48% voldoende met een gemiddeld risico. Er blijft voldoende beschikbaar voor uitbreidingsinvesteringen, welke niet direct nodig zijn voor de exploitatie van een goed
binnenvaartschip.

Samenvattend
De uitkomst van de totale beoordeling leidt tot een laag risico voor de investeerders op basis van de aangeleverde financiële cijfers door de ondernemers.

Als u bent ingelogd ziet u de aanvullende financiële informatie van dit project.

Als u bent ingelogd kunt u de zekerheden zien die aan dit project zijn verbonden.

Als u bent ingelogd kunt u een reactie plaatsen die door de ondernemer wordt beantwoord.

Als u bent ingelogd en geïnvesteerd heeft in dit project kunt u de updates over dit project inzien.

100% Gefinancierd! Met dank aan 91 investeerders!
Investeringsrisico
  • A+
  • A
  • A-
  • B+
  • B
  • B-
  • C+

laaghoog

Financieringsduur

72 Maanden

Rente

6,5 %

Reeds geïnvesteerd
€ 60.100 van de € 60.100
Doel van investering
Financiering kapitaalgoederen
Maak kennis met...
Roeland van Basten Batenburg
Roeland van Basten Batenburg
Roeland van Basten Batenburg

Hallo, wij zijn Roeland en Veronica, we zijn al ruim 30 jaar getrouwd en sinds kort ook verenigd in onze scheepvaartonderneming vof Haddock, een speelse verwijzing naar kapitein Haddock uit de Kuifje-strips. We hebben de vof opgericht omdat we heel graag weer samen op een eigen binnenvaartschip willen gaan varen. Het leven op het water, de dynamiek van laden, lossen en varen, daar voelen we ons het gelukkigst bij. We hebben een spits op het oog, dit is in binnenvaarttermen een klein schip, het is ‘slechts’ 39 meter lang , heel iets anders dan zo’n joekel van 135 meter. Wij kiezen juist voor een spits omdat we dan niet met personeel hoeven te varen maar vooral omdat dit scheepstype ooit speciaal is ontworpen voor de Franse kanalen met sluisjes waar hij precies in past. De zogenaamde Frankrijkvaart waarbij je van Nederland of België naar Frankrijk vaart (en natuurlijk ook weer terug) ligt ons echt het beste.

Roeland heeft het vak ooit geleerd op een groot Rijnschip waar hij begonnen is als deksman en zich heeft opgewerkt tot stuurman. Veronica heeft ook een tijd meegevaren - en soms meegewerkt - op dat schip. We vonden het varend bestaan geweldig maar het leek ons nog mooier om samen een eigen schip te hebben, zodat Roeland toen zijn Rijnpatent heeft gehaald – het hoogst haalbare binnenvaartdiploma – en we een spits hebben gekocht. Het samen varen beviel ons heel goed, toch zijn we na een aantal jaren gestopt omdat we onze kinderen niet op het internaat wilden doen. Roeland heeft in de jaren erna als kapitein in loondienst gevaren op grote schepen. Hij heeft ook in de ICT gewerkt en als zelfstandig fotograaf. Veronica heeft onder andere een eigen massagepraktijk gehad, we hebben ondernemingservaring zowel binnen als buiten de scheepvaart.

De droom om met zijn tweetjes op een spits te varen is altijd levend gebleven en nu onze kinderen zelfstandig zijn willen deze droom graag weer waarmaken. We hebben inmiddels een schip op het oog, deze zal 'Veronica' gaan heten, net zoals de spits die we zo’n 25 jaar geleden hadden. Roeland heeft deze naam ook nu weer voorgesteld als eerbetoon aan Veronica! We hebben er een uitgezocht die technisch zo is uitgerust dat hij niet alleen door heel Nederland, België en Frankrijk kan varen, maar ook op de Rijn, zo hebben we dus een heel breed vaargebied wat het vinden van lading nog makkelijker maakt.

U kunt virtueel met ons meevaren via ons blog: http://www.msveronica.eu

Incentive

 

 

Geen project van uw keuze?

Mail mij bij nieuwe projecten.

Heb je vragen?
Wij helpen je graag! 015 760 00 19
Nieuwsbrief

Blijf up-to-date van de laatste projecten en ontwikkelingen rondom crowdfunding!